نمایشگاه عکس آرش حنایی
آدرس:
"خاکی با اختلال ادواری خویی (دو قطبی)/برداشت آزاد: منظره/کوه" آرش حنایی تنها یک اثر هنری نیست که خلق آن به یک بارگی محدود شود، بلکه همان گونه که از عنوان آن پیداست چرخه ای از جستجو است که در صور مختلف متبلور می شود و به همین سبب در نمایشگاه های مختلف با موضوعات متفاوت قابل ارائه و نمایش است. با پرداختن گسترده به مفاهیم جغرافیای سیاسی معاصر، تمثیل های چشم انداز و به مخاطره انداختن تجربه اجتماعی در دنیای مجازی ، این اثر زایا و در حال نمو، به نگرشی اشاره می کند که در عمق سبک هنرمند ریشه دارد. نگرشی که گویای ارتباط رو به گسست این هنرمند با انتظارات کوتاه مدت و ناپایداری های صحنه ی هنر بازاری است. همانند یک پازل در حرکت، قطعه به قطعه، اثر در طی حیات اش که همواره دستخوش تغییر، جابجایی و سازگاری است خود را آشکار می سازد.
با توجه به وجود میزانی از ابهام یا به عبارتی تاخیر حضور در نمایاندن و ارائه خود به بیننده، این اثر آشکارا بیننده را در معرض خطر سردرگمی و تعلیق قرار می دهد. این ویژگی بر پاسخ حنایی به تولید هنر در وضعیت کنونی جهان بحران زده ما اشاره دارد، وضعیتی که در آن جنگ، مهاجرت و بی اعتمادی عمومی بر همه جا سایه افکنده است.
با توجه به ارزش والا و یکپارچگی آشکار "خاکی با اختلال ادواری خویی (دو قطبی)/برداشت آزاد: منظره/کوه"، نمایش آن در گالری AG چیزی بیش از یک نمایش صرف است.
آنچه در مقابل دیدگان بیننده نقش می بندد ترکیبی است از ویژگی های ناهمگون فضا و مصنوعات بشری به کار رفته در این اثر. این وضعیت را در هم پوشانی صفحه نمایش کامپیوتر و پنجره های ویندوز(pop-up windows) با پنجره خیالی یک اثر دوران کلاسیک می توان دید.
می توان این تصویر خیالی را به نسخه خطی کتابی که بر نوشته های آن نگارشی مجدد صورت گرفته و یا منظری لایه لایه در برابر دیدی منکسر و معلق تشبیه کرد. از نقطه نظر بیننده ی ریز بین، آنچه باید در نگاه اول رویت شود به حاشیه رانده شده و جای خود را به تجلیات غیر منتظره و چشم اندازهای فراموش شده سپرده است. بینایی به عنوان حسی مهجور در عمل بی روح و تصادفی دیدن مجددا جای گرفته است. عدم حضور فیزیکی و حال و هوای ذهنی درون تصویر( یا اسکلتی از یک تصویر) بر پایداری بی ثباتی های بیننده تاکید دارد.
سیم.ها، کابل ها، موتورها، نور افکن.ها، داربست.ها، زنجیره.های شبکه.ای، لوله.های پر پیچ و خم و لوله.های هوایی، همگی دلالت بر یک تجربه نزدیک به مرگ دارند مرگی بر روی لبه عقلانیت در جهان پست مدرن؛ اما رو به اضمحلال. این ابزارهای مکانیکی و الکتریکی نقش ویرانه های باستانی و آثار گذشته ی دور را در محیط بصری مجازی و غیر مادی امروز ما ایفا می کنند. تمامی تجربیات "مدرن" بشر امروز در خود عنصری از فن آوری های ارتباطی و سایبرنتیک (از اختراع قطار بخار گرفته تا سیستم های کامپیوتری)، را داراست. چنین به نظر می آید که دنیای امروز چیزی بیشتر شبیه یک مخزن پدیدار شناختی است، مخزنی که در آن داده ها و تجارب با سرعتی و اندازه ای بی سابقه که مختص بشر انسانی نیست انباشته می شود. مخزنی که در نهایت مبتنی و متعلق به سایت هایی بی نقشه و مراکز داده مملو از سیم ها، کابل ها و هارد دیسک های غول آسا است. خلق پدیده ای که می توان آن را آگاهی جهانی دوگانه یا یک بیماری چرخه ای در کسوت واقعیت خواند، ما را در برابر ریزشکاف های بی شماری قرار می دهد، ریز شکاف هایی میان فراواقعیت و مرزهای مبهم، وجد و افسردگی، نورافکن ها و سیاه لکه ها.
زایش زبان غیر انسانی از چشم اندازهای غیر انسانی به معنی رهایی از جنگ نرم به یمن قدرت محاسبه ی نرم افزارها نیست؛ جنگی در زمینه ای شفاف با چشم اندازی مبهم.
- مراد منتظمی
(برگردان از متن انگلیسی: خسرو معصومی)
آدرس:
خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان پسیان، شماره 3
مشاهده وب سایت
021-26851638 021-26851748
021-26851908
پست الکترونیک:
info@aggalerie.com