• 021-88014857, 021-77650781
  • تلگرام: 09302280373
  • eshop@negarkhaneh.ir

فروشگاه
بررسی و خرید آنلاین

ردیف

ردیف
تار میرزاعبدالله

کد کالا: 1917
تار: حسین علیزاده سخنى کوتاه پیرامونِ ردیف و دستگاه ردیف «ردیف» در زبان فارسى به معنى پشت سرهم قرار گرفتن منظم است. هرگاه تعداد زیادى از چیزها اعم از جاندار و بى‏جان را به‏صورت منظم و منطقى و به ترتیب خاصِ مناسبِ آن پشت سرهم قرار دهیم آنها را به‏صورت ردیف درآورده‏ایم.در موسیقى دستگاهى نیز این واژه (ردیف) به همین معنى به‏کار برده مى‏شود. ردیف در موسیقى دستگاهى به معنى پشت سرهم قرار گرفتن نغمه‏ها با نظم، منطق، زیباشناختى و فرهنگ خاص است. واژه‏ى ردیف با دو مفهوم در موسیقى دستگاهى به‏کار مى‏رود: ۱. واژه‏‌ى «ردیف» به صورت مجرد به معنى کل نغمات موجود در هفت دستگاه است. ۲. واژه‏‌ى «ردیف» به صورت پیشوند هر دستگاه به معنى پشت سرهم قرار گرفتن نغمات آن دستگاهِ بخصوص است. به عنوان مثال: ردیف دستگاه ماهور به معنى پشت سرهم قرار گرفتن نغمه‏‌هاى موجود در دستگاه ماهور است.
برای کسب اطلاع از موجودی تماس بگیرید:
02188014857, 02177650781
تار: حسین علیزاده

سخنى کوتاه پیرامونِ ردیف و دستگاه

ردیف
«ردیف» در زبان فارسى به معنى پشت سرهم قرار گرفتن منظم است. هرگاه تعداد زیادى از چیزها اعم از جاندار و بى‏جان را به‏صورت منظم و منطقى و به ترتیب خاصِ مناسبِ آن پشت سرهم قرار دهیم آنها را به‏صورت ردیف درآورده‏ایم.در موسیقى دستگاهى نیز این واژه (ردیف) به همین معنى به‏کار برده مى‏شود. ردیف در موسیقى دستگاهى به معنى پشت سرهم قرار گرفتن نغمه‏ها با نظم، منطق، زیباشناختى و فرهنگ خاص است. واژه‏ى ردیف با دو مفهوم در موسیقى دستگاهى به‏کار مى‏رود:

۱. واژه‏‌ى «ردیف» به صورت مجرد به معنى کل نغمات موجود در هفت دستگاه است.

۲. واژه‏‌ى «ردیف» به صورت پیشوند هر دستگاه به معنى پشت سرهم قرار گرفتن نغمات آن دستگاهِ بخصوص است. به عنوان مثال: ردیف دستگاه ماهور به معنى پشت سرهم قرار گرفتن نغمه‏‌هاى موجود در دستگاه ماهور است.

دستگاه
پیشوند «دستگاه» قبل از هر اسم به معنى کلّى است که از جزئیات مختلف تشکیل مى‏‌شود. مانند: دستگاه حاکم که کلى است از مجموعه‏‌ى دستگاه‏‌هاى مختلف. و یا دستگاه قضایى که از ادارات مختلف در امور قضا تشکیل مى‏‌شود. واژه‏‌ى دستگاه براى اشیایى که از جزئیات مختلف تشکیل مى‏‌شوند نیز صدق مى‏‌کند مانند: دستگاه نمابر، دستگاه رایانه.

پسوند «گاه» در زبان فارسى بعد از هر فعل به معنى محل انجام آن فعل است. مانند: دانشگاه (محل کسب دانش)، خوابگاه (محل خوابیدن)، زایشگاه (محل زاییدن).

در موسیقى دستگاهى نیز، واژه‏‌ى «دستگاه» به دو مفهوم به‏‌کار برده مى‏شود.

۱. دستگاه، به معنى کل نغمات در دستگاه بخصوص است. مانند: دستگاه شور که داراى جزئیات مختلف است. به عنوان مثال: دستگاه شور تشکیل مى‏‌شود از شور، ابوعطا، بیات ترک، افشارى، دشتى و نغمات و یا گوشه‏‌هاى مربوط به آنها

۲. دستگاه به معنى جاى دست (یا همان انگشت‏‌گذارى بر روى سازهاى مختلف)

ردیف موسیقى ایران شامل هفت دستگاه اصلى و پنج دستگاه فرعى است که اصطلاحاً در موسیقى دستگاهى به دستگاه‏‌هاى منشعب‏‌شده از دستگاه‏هاى اصلى به‏‌جاى دستگاه از عنوان «آواز» استفاده مى‏‌شود.( «آواز» در اینجا به معنى خواندن نیست) در نتیجه ردیف تشکیل مى‏‌شود از هفت دستگاه و پنج آواز.

دستگاه‏‌ها

دستگاه شور

آوازهاى دستگاه شور: آواز ابوعطا، آواز بیات ترک، آواز افشارى، آواز دشتى، آواز بیات‏‌کرد.

دستگاه سه‏‌گاه

دستگاه چهارگاه

دستگاه همایون

دستگاه ماهور

دستگاه نوا

دستگاه راست‏‌پنجگاه

عناوین و اصطلاحات دیگر در ردیف

اصطلاحات و عناوین ردیف مترادف با مفهوم آنها در زبان فارسى است.
درآمد: به معنى شروع که معرف فضاى اصلى هر دستگاه است.
شاهد: نتى است که بیش از نت‏‌هاى دیگر تکرار مى‏‌شود و آهنگ پیرامون آن دور مى‏‌زند.
ایست: نتى است که آهنگ روى آن پایان مى‏‌یابد.
گوشه به معنى قسمت مشخصى از هر دستگاه است و مى‏‌توان آن را به ۴ نوع تقسیم کرد.

۱. گوشه‏‌هاى ریتمیک. این گوشه‏‌ها براساس وزن بخصوصى اجرا مى‏‌شوند. مانند چهارپاره با وزن واحد در دستگاه ماهور، و گوشه‏‌ى حجاز در آواز ابوعطا.

۲. گوشه‏هاى به نام محل. مانند شوشترى، بختیارى از دستگاه همایون، گیلکى از آواز دشتى یا ابوعطا، عراق از دستگاه ماهور، نوا، و آواز افشارى.

۳. گوشه‏‌هایى که به نام اشخاص در ردیف ثبت شده‏‌اند. (نغمه‏‌هایى که توسط استادان در ردیف آمده به نام خودشان در ردیف نواخته مى‏‌شوند) مانند نصیرخانى، صادق‏‌خانى، ملک‏‌حسین.

۴. گوشه‏‌هایى که حالتى توصیفى دارند. مانند طرب‏‌انگیز، مهربانى، جامه‏‌دران.

نقش گوشه‏‌ها

گوشه‏‌ها نقش تغییر موقعیت و حالت در دستگاه‏‌ها را دارند. به عنوان مثال بعد از اجراى درآمد ماهور که داراى نت‏هاى ایست و شاهد مشخص است، با اجراى گوشه‏‌ى دلکش به‏‌طور کلّى ماهیت دستگاه ماهور تغییر مى‏‌کند؛ نت‏هاى شاهد و ایست تغییر کرده و نسبت فواصل عوض مى‏‌شوند. به همین دلیل حالتى کاملاً متفاوت از درآمد ایجاد مى‏‌شود.

گوشه‏‌ها در ردیف معمولاً بعد از درآمد به ترتیب بم تا زیر نواخته مى‏‌شوند و دستگاه را به اوج مى‏‌رسانند. در ردیف بعد از اجراى هر گوشه به‏‌وسیله‏‌ى «فرود» (پل ارتباطى گوشه و درآمد) به فضاى اصلى دستگاه مراجعت مى‏‌شود.

×      ×      ×

آموزش سینه به سینه که نوعى انتقال شفاهى تکنیک، احساس و عواطف موسیقایى استاد به شاگرد است، همواره براى آموزش ردیف به‏‌کار گرفته شده است. تکیه‏‌ى مطلق به روش سینه به سینه طبعاً هنرجویان را با محتواى ردیف به‏‌طور عمیق و دقیق آشنا نمى‏‌سازد. هنرجویان ردیف را مى‏‌نوازند بدون آنکه بتوانند در زمینه‏‌ى آن از خود خلاقیت نشان دهند، زیرا اغلب در آموزش سینه به سینه استادان فقط به حافظه‏‌ى شاگردان تکیه دارند و نه به تشویق آنها براى درک بسط و گسترش گوشه‏‌ها. هنرجویان اغلب گوشه‏‌ها را در محدوده‏‌ى ردیف‏‌هاى روایت‏‌شده مى‏‌پندارند و هرگونه گسترش و خلاقیت در آنها را غیرممکن تصور مى‏‌کنند. بدیهى است که هدف از آموزش ردیف، آشنایى عمیق هنرجویان با الگوهایى است که خلاصه‏‌وار در روایت‏‌هاى مختلف نقل شده‏‌اند. مسلماً دامنه‏‌ى گوشه‏‌ها بنابه ذوق و خلاقیت هنرجویان پس از آشنایى عمیق آن مى‏‌تواند گسترش یابد و زمینه‏‌هاى لازم را در ذهنشان براى بداهه‏‌نوازى فراهم سازد. براى درک و فراگیرى تکنیک، حس و ظرافت‏‌هاى ردیف، سه روش سمعى و بصرى و نظرى نقش عمده دارند:

۱. روش سمعى، همان روش سینه به سینه است که شاگرد در محضر استاد و با پیروى از او نغمه‏‌ها را با تداوم و تکرار درک مى‏‌کند.

۲. روش بصرى، استفاده از نُت است که تجسم شکل‏‌هاى گوناگون جمله‏‌هاى ردیف و ضبط تصویرى آنها را در حافظه امکان‏‌پذیر مى‏‌سازد.

۳. روش نظرى، تجزیه و تحلیل عبارت‏‌ها و جمله‏‌ها و کشف ارتباط آنها با یکدیگر است که درک عمیق و اجراى دقیق را به‏‌دنبال خواهد داشت.

هنرجویان با بهره‏‌گیرى از این سه شیوه مى‏‌توانند ردیف را خوب فراگیرند و خوب بنوازند و خوب آموزش دهند. بدون تردید تسلط هنرجویان به تئورى ردیف و آگاهى به عناصر تشکیل‏‌دهنده‏‌ى آن، راه را براى خلاقیت، نوآورى و اعتلاى حس زیبایى‏‌شناسى آنان در بداهه‏‌نوازى هموار خواهد ساخت.

حسین علیزاده

بهار ۱۳۸۱

دیدگاه‌ها و نظرات

کالاهای مشابه